Pokłosiem spotkania w urzędzie jest petycja do burmistrza miasta Złotowa i Rady Miejskiej w której wyrażają stanowczy sprzeciw wobec planowanego wprowadzenia na ulicy Jerozolimskiej tzw. „strefy zamieszkania”.
Przeczytaj jak mieszkańcy ulicy Jerozolimskiej argumentują w treści petycji swój sprzeciw.
Brak realnego wzrostu bezpieczeństwa.
Zgodnie z definicją legalną (art. 2 pkt 16 p.r.d.), „strefa zamieszkania” to obszar, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, w tym ograniczenie prędkości do 20 km/h oraz pierwszeństwo pieszego przed pojazdem na całej szerokości drogi. Tymczasem na ul. Jerozolimskiej już obowiązują istniejące środki ograniczenia prędkości (np. progi zwalniające) wraz ze znakami wskazującymi limit 30 km/h. Pomimo tego, część kierowców nie przestrzega tych ograniczeń, a zarządca drogi nie zapewnia skutecznego egzekwowania istniejących przepisów. Wprowadzenie strefy zamieszkania obniży dopuszczalną prędkość o jedyne 10 km/h (z 30 do 20 km/h), co w naszej ocenie będzie mieć charakter jedynie symboliczny i nie zapewni obiektywnie lepszego bezpieczeństwa, jeśli nie zostaną wdrożone skuteczne narzędzia kontroli i egzekwowania prawa.
Ryzyko wynikające z ograniczonej widoczności i charakteru drogi.
Ulica Jerozolimska posiada ostry zakręt oraz zjazd z górki, co istotnie ogranicza widoczność zarówno kierowcom, jak i pieszym. Nawet przy prędkości 20 km/h, w trudnych warunkach atmosferycznych, kierowca może nie mieć wystarczającego czasu na reakcję, gdy pieszy – mający pierwszeństwo – niespodziewanie pojawi się na drodze tuż za zakrętem. Szczególnie niebezpieczne stanie się to w przypadku zwiększenia liczby pieszych korzystających z ulicy w związku z planowaną inwestycją (np. sala weselna) i rosnącą liczbą osób pod wpływem alkoholu lub dzieci bawiących się w strefie jezdni. W takiej sytuacji, zamiast poprawy bezpieczeństwa, może dojść do zwiększenia liczby zdarzeń niebezpiecznych.
Wzrost nieodpowiedzialnych zachowań pieszych.
Orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje, iż organy administracji przy wprowadzaniu szczególnych zasad ruchu powinny uwzględniać realne efekty i skutki społeczne. Przyznanie pieszemu absolutnego pierwszeństwa w obszarze ograniczonej widoczności może prowadzić do iluzorycznego poczucia bezpieczeństwa po stronie pieszych, a w konsekwencji sprzyjać lekkomyślnym zachowaniom. Jest to sprzeczne z ideą zwiększania bezpieczeństwa, które powinno opierać się nie tylko na formalnych przepisach, ale i na realnych, logicznych oraz skutecznych rozwiązaniach infrastrukturalnych oraz konsekwentnej egzekucji istniejących norm.
Brak skutecznego egzekwowania obowiązujących już przepisów.
Z doświadczeń mieszkańców wynika, iż wprowadzenie strefy zamieszkania w sąsiedniej miejscowości Dzierzążenko nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. Kierowcy w dalszym ciągu nie respektują limitów prędkości, a pojazdy są parkowane w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Tego rodzaju precedens wskazuje, że bez realnych działań ze strony organów odpowiedzialnych za organizację i kontrolę ruchu (zarządcy drogi, Policji), samo wprowadzenie strefy zamieszkania nie doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa, lecz jedynie do powstania kolejnego martwego przepisu.
Utrudnienia dla mieszkańców i brak alternatywnych dojazdów.
Ulica Jerozolimska stanowi dla mieszkańców jedyną drogę dojazdową do ich posesji. Wprowadzenie strefy zamieszkania bez podjęcia odpowiednich działań naprawczych, jak np. egzekwowanie zakazu przekraczania prędkości, instalacja elementów infrastruktury poprawiających widoczność i bezpieczeństwo, jedynie pogorszy komfort życia mieszkańców, nie zapewniając im realnych korzyści.
Alternatywne i realne rozwiązania
W miejsce wprowadzenia strefy zamieszkania, apelujemy o wdrożenie rozwiązań faktycznie poprawiających bezpieczeństwo:
Instalacja luster drogowych - Zarządca drogi, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów wykonawczych do ustawy – Prawo o ruchu drogowym (m.in. rozporządzeń Ministra Infrastruktury dotyczących znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego), ma kompetencję do stosowania urządzeń poprawiających widoczność w miejscach o ograniczonej przejrzystości. Zainstalowanie luster drogowych oraz dodatkowych elementów infrastruktury umożliwi kierowcom wcześniej dostrzec pieszych lub inne pojazdy, a pieszym – zorientować się w sytuacji na drodze.
Dodatkowe progi zwalniające: Montaż kolejnych progów zwalniających (fizyczne spowalniacze prędkości) przed zakrętem z obu stron oraz na prostych odcinkach ulicy, w szczególności w rejonie budynków nr 32 lub 30. Fizyczne ograniczenia prędkości są bardziej skuteczne niż sama zmiana statusu drogi na „strefę zamieszkania”.
Lepsza egzekucja przepisów: Współpraca organów miasta z Policją i Strażą Miejską w celu faktycznej kontroli przestrzegania ograniczeń prędkości i zakazów parkowania. Bez tego wszelkie zmiany w oznakowaniu będą iluzoryczne.
Zdaniem mieszkańców, wprowadzenie strefy zamieszkania na ul. Jerozolimskiej nie doprowadzi do rzeczywistej poprawy bezpieczeństwa, stanowiąc raczej iluzoryczne działanie, które może nasilić niebezpieczne zachowania pieszych oraz zmniejszyć czujność kierowców i uczestników ruchu. Niezbędne jest podjęcie działań faktycznie zwiększających bezpieczeństwo, takich jak dodatkowe progi zwalniające czy instalacja luster.
Działania te powinny uwzględniać interes mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z tej drogi jako jedynej trasy dojazdowej do swoich posesji, oraz obowiązek organów gminy do zapewnienia ładu i bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a także poszanowania interesów wspólnoty samorządowej.
Mieszkańcy obawiają się również, że powstanie strefy zamieszkania przyczyni się i ułatwi lokalnemu przedsiębiorcy starania o pozwolenie na budowę "uciążliwego" budynku, jakim według nich jest sala weselna. Według nieoficjalnych informacji, ma tam powstać sala weselna na około 100 osób z parkingiem. Złotowianie zamieszkujący teren przy ul. Jerozolimskiej wyrażają obawy, że taka działalność znacznie zakłóci ich spokój i wpłynie w niekorzystny sposób na bezpieczeństwo na ulicy.
Komentarze